tiistai 23. huhtikuuta 2013

Tomb Raider- Esittely ja arvostelu

Pelasin pari viikkoa sitten muutaman päivän lyhyenä rutistuksena Tomb Raiderin. Olin yllättynyt kuinka hyväksi tämä simppeli seikkailupeli osoittautui, varsinkin kun en yleensä juuri Square-Enixin tuotoksista välitä. No, Crystal Dynamicshan sen työn oikeastaan tekikin ja hyvä niin. Peli sijoittuu Lara Croftin ensimmäiseen oikeaan seikkailuun jonka oli tarkoitus olla yksinkertainen arkeologinen tutkimusretki Japanin saaristossa. Tietenkin tutkimusryhmän laiva joutuu heti aluksi kamalaan myrskyyn ja osa miehistöstä pelastuu nipin napin hukkumiselta. Vastoinkäymiset eivät luonnollisesti lopu tähän, vaan pikkuhiljaa saaren synkkä salaisuus alkaa paljastua kauhistuneelle ja kovia kokeneelle Laralle. Pelin edetessä vaarat käyvät yhä suuremmiksi ja pelastautuminen saarelta alkaa tuntua mahdottomalta. Sisukkuudestaan tunnettu Lara ei kuitenkaan luovuta vaan painaa eteenpäin ruhjeista ja kadonneiden ystävien murehtimisesta huolimatta, tai ehkä juuri näiden seikkojen takia. Varsinaista juonta en viitsi paljastaa tämän enempää, mikäli joku lukijoista ei vielä ole päässyt Tomb Raideriaan pelaamaan.


Hyvää pelissä:
Grafiikka on todella hyvännäköinen ja hahmot, varsinkin Lara, on animoitu todella elävästi. Kun Lara on pahasti loukkaantunut, näkyy se hahmon vaikeana etenemisenä ja mm siinä, että Lara ottaa damagea korkeammista hypyistä ja pudotuksista toisin kuin terveenä. Laran ensimmäinen ase ja oma suosikkini on jousi, jonka käyttö on toteutettu pelillisesti erinomaisen hyvin. Pelissä tulee muitakin aseita; pistooli, haulikko, kivääri ja kiipeilyhakku. Jokaista asetta pystyy kehittämään pelin maastoista löytyvillä osilla, mikä tuo mukavan lisän muuten aika lineaariseen peliin. Myös Laran taitoja saa kehitettyä taitopisteillä, joita saa tasaiseen tahtiin. Taitoryhmiä on muutamia erilaisia kuten taisteluun ja selviytymiseen liittyvät taidot. Tallennus- ja kehityssysteemi on mielestäni sopiva tämän tyyppiseen peliin, peli tallentaa edistymistä automaattisesti useiden checkpointtien avulla ja aseiden ja Laran kehittäminen tapahtuu sieltä- täältä löytyvien nuotioiden äärellä. Viholliset ovat kohtuullisen älykkäitä ja pelin edetessä myös vihollisten määrä ja taito nousee, eli tylsistymään ei taistelun puolesta joudu. Eri ympäristöt vaativat erilaista etenemistä ja välillä jopa ihan miettimistä. Yksi hieno piirre pelissä on kalliokiipeily. Pelin aikana oli hienoa huomata kuinka paljon Laraan oltiin henkilöhahmona keskitytty; sen lisäksi, että pelin tietyissä kohdissa Lara muistelee ystäviään ja pohtii ääneen kaikkea mitä on tapahtunut, hän on ainakin aluksi järkyttynyt tappamisesta ja sen helppoudesta (joskin tämä unohtuu about heti eikä asiaan palata uudestaan). Lara muuttuu pelin aikana yhä rohkeammaksi ja sinnikkäämmäksi ja koettelemukset näkyvät enenevissä määrin myös ulkoisesti.


Huonoa pelissä:
Lara opettelee pelin alussa pari taitoa joita ei tarvita enää uudestaan. Isoin kämmi on mielestäni metsästys. Metsästys itsessään on toteutettu hienosti ja aluksi olin ihan tohkeissani siitä, että Lara totesi joutuvansa hankkimaan ruokaa jottei nääntyisi. No, Lara ei sitten koko loppu pelin aikana tarvinnutkaan ruokaa joten hyvä idea jäi näin käyttämättä. Toinen pikkujuttu on se, että Lara palelee vähän väliä, muttei missään vaiheessa nappaa kuolleelta viholliselta takkia päälleen. Elokuvamaisuutta haettaessa välillä ainakin itselläni meni hermot omituisiin kuvakulmiin joita ei onneksi ollut monessa kohdassa käytetty. Eniten itseäni haittasi tylsä ja arvattava juoni. Mikään ei tullut yllätyksenä ja lopussa sitä mietti Larankin älyä kun tämä ihmetteli aivan päivänselviä asioita. Huonot puolet ovat kuitenkin niin mitättömät hyviin nähden, ettei niiden takia kannata jättää tätä peliä hyllyyn. Seikkailupeliksi äärimmäisen hyvä ja koukuttava.

Kannattaa kokeilla jos et ole vielä ehtinyt!

1 kommentti:

Johanna Lillrose kirjoitti...

Heippa,

Yhteistyöstä ytahtoisin ehdottaa, jutellaanhan lisää johanna.lillrose at gmail.com :)

Kiitos.