maanantai 8. huhtikuuta 2013

Shadowrun returns- hype!!

En tiedä kuinka monelle tämä on enää uutinen, mutta upean mahtava Shadowrun tekee paluun! Voidaanko sanoa, että vihdoinkin? Kiitokset tästä uroteosta menee Harebrained Schemes- indieporukalle joka on tehnyt Shadowrun Returnsia sen alkuperäisen luojan Jordan Weismanin ja muutenkin huippu osaavan porukan kanssa. Peli jäljittelee tarkasti alkuperäistä yli 20 vuotta sitten ilmestynyttä cyberpunk-fantasia-dystopia taideteosta, joka on jäänyt pelimaailman historiaan aikanaan varsin ainutlaatuisena tapauksena. Harmillisen pitkä aika ehti kulua 90-luvun cyberajoista ennen uutta, arvoisaa lisäosaa (sitä action mättöähän ei lasketa) mutta parempi myöhään, vai? Näyttää siltä, että indiepelit ihan oikeasti ottavat valtaa ainakin intohimoisimpien harrastajien sieluista, nämä pienet taitavat porukat kun eivät ole myyneet itseään rahan jumaluuksille (vielä ainakaan) vaan tekevät ihan oikeasti pelejä pelaajille, eivätkä välitä casual-jonne pelaajien Battle Field- mieltymyksistä ( joita noudattamalla sitä isoa rahaa ilmeisesti saa). Edellinen voi kuulostaa hiukan elitistiseltä kommentilta, mutta miettikää nyt oikeasti kuinka upeita pelejä aikaisemmin tehtiin kun ne eivät olleet suurien massojen viihdettä. Niitä tehtiin rakkaudesta peleihin, ei himosta rahaan ja maineeseen. Kun grafiikat eivät olleet se kilpailukykyä nostava pääasia, keskityttiin tarinaan ja hahmoihin. Vaikka nykyäänkin tulee ulos oikeasti ihan hyviä pelejä, harva niistä on samankaltaista taidetta. No niin se siitä.







Shadowrun Returns on perinteinen taktinen roolipeli, jossa hahmon teko lähtee metahumi rodun ja classin valinnasta ja etenee skillien valitsemiseen ja pelissä niiden hyödyntämiseen. Peliympäristö avautuu sitä mukaa kun hahmo etenee alueesta/ huoneesta toiseen, et siis näe esim. rakennuksessa hiippaillessasi seuraavista huoneista kuin varjoisan hahmotuksen jolloin mahdolliset viholliset ja lootit tulevat näkyiin rpg:lle uskollisesti reaaliajassa hahmoon nähden. NPC- hahmojen kanssa toimiminen ja juttelu on hoidettu yhtälailla perinteiseen tyyliin ja mm. puhetilanteessa skillit tuovat erilaisia vastausvaihtoehtoja hahmon käytettäväksi.
Virallinen ja varsin kattava esittely- video lähestulkoon valmiista pelistä löytyy täältä ja vertailun vuoksi alkuperäisen pelin tunnelmaa nopean läpipeluun muodossa löydät täältä.




Kovin tarkkaa kuvailua pelistä en voi antaa, sillä eihän se ole ilmestynytkään vielä. Juoni lähtee siitä, että pelaajahahmo saa kuulla vanhan ystävänsä( Sam) kuolemasta tämän sisaren(Jessica Watts) soittaessa apua tapauksen tutkimiseen, matka Seattleen saa alkunsa. Päähenkilö törmää kilpailevaan tutkijaan( Mitch Macklusky) ja saa selville, ettei mysteeri olekaan siitä yksinkertaisimmasta päästä. Kaikki halukkaat pääsevät selvittämään Shadowrun Returnsin jännittävää juonta jo tänä kesänä, sillä Harebrained Schemes lupaa pelin olevan saatavilla jo alkukesästä 2013.


Peli tulee saamaan varmasti pitkän iän, sillä Berliiniin sijoittuvaa lisäpelattavaa ollaan jo tekemässä eikä lisäsisältö lopu siihen. Tai no, se on meistä pelaajista kiinni. Peruspelin ostaja saa lisäksi Shadowrun peli editorin( sama jota pelin tekijät käyttävät) jonka avulla voi itse keksiä tarinoita, luoda niihin sopivat maisemat ja kirjoittaa uusia hahmoja. Totta kai nämä fanien tekemät tarinat pääsevät jakoon muulle Shadowrun porukalle pelattavaksi, joten vaikuttaa siltä, että vain oma mielikuvitus ja vaivannäkö on rajana tämän pelin kanssa! Shadowrun returns ei voisi enää parempaan aikaan ilmestyä, sillä itseltäni on kiinnostava pelattava taas vaihteeksi loppunut. Kuvittelin, että saisin odottaa jopa pari vuotta seuraavaa oikeasti hienoa peliä (cyberpunk 2077, dragon age 3...) joiden varaan ei kuitenkaan uskalla toivoansa laskea. Shadowrun Returns ei voi olla muuta kuin loistava, jotenkin näistä pelintekijöistä lähtee sellainen meininki ettei tähän voi pettyä.

2 kommenttia:

Jonas kirjoitti...

Shadowrunin pöytäropellusta tulikin tahkottua. Siinä maailmassa oli jotenkin erityisen kiehtovaa se pöhkön fantasian naittaminen silloinkin vielä kauhean cooleihin tulevaisuusvisioihin tavalla joka toi siihen sellaista itseironista tiedostavuutta mikä uupui aika monesta pelistä aikanaan.

Tuo lähestymistapa minkä ovat valinneet tähän videopeliin vaikuttaa oikein hauskalta. Mielestäni on erityisen siistiä että peli tukee noiden itse kyhättyjen tehtävien eli niiden mistä pelin nimikin tulee väsäilyä.

Kopio kirjoitti...

Heh, samaa mieltä:)