keskiviikko 16. marraskuuta 2011

Väli postaus; Skyrim

Postauksille ja pohdinnoille jää luonnollisista syistä hieman vähemmän aikaa kuin normaalisti; Skyrim ei päästä otteestaan ei mitenkään!
Olen kokeilluit paria eri tyyppistä hahmoa ja olen ilokseni huomannut, että esim. maagin ja varkaan välillä on paljon suurempi ero Skyrimissä kuin vaikkapa Oblivionissa jossa varas-hahmolla pärjäsi ihan hyvin kick-in-the-door stylellakin. Skyrimissa varkaan täytyy tosissaan hiipiä ja pyrkiä sneak attackeihin sillä suora toiminta johtaa usein ennen aikaiseen kuolemaan. Paitsi kenties jos pelaa helpotetulla pelitasolla (mikä on itsestänikin joskus ihan mukavan rentoa). Perus vaikeustaso on selvästi haasteellisempi kuin Oblivionin satumaassa, tämämän suhteen on tultu lähemmäs vanhaa kunnon Morrowindia. Itse nautin peleistä joissa pelaajaa haastetaan riittävästi. Ei kuitenkaan liikaa, en ole esimerkiksi jaksanut Dark soulsia pelata juuri yhtään, olen ehkä liian mukavuuden haluinen.

http://www.youtube.com/watch?v=90modvY6GSs

Skyrim kuitenkin maistuu enemmän kuin hyvin ja koko ajan saa taistella uuden hahmon tekemisen himoa vastaan sillä niin paljon on otettu hahmo luokista irti vaikka niitä ei aluksi saakkaan määrittä. Olen myös erittäin iloinen siitä, että rotu vaikuttaa ympäristöön (esim.Windhelm). Olen myös ilokseni huomannut, että eläimet ja pedot eivät käy niin kärkkäästi kulkijan kimppuun kuin aikaisemmissa osissa. Minusta on upeaa voida kävellä vaikkapa jätin ja sen paimentaman mammutti-lauman viereltä ilman verilöylyä.


Jotta postaukseni ei olisi liian positiivinen, täytyy minun marista hieman uudesta kartasta! Tai ei ehkä niinkään marista kuin pohtia ja ihmetellä. Olen itse niitä pelaajia joiden mielestä vanhoihin hyviksi todettuihin juttuihin ei kuulu kajota liiaksi. Skyrimin kartta on 3d meiningillä tehty mikä sai aluksi ihmetystä aikaan 2d karttoihin tottuneelta. Ymmärrän kuitenkin, että Skyrimissä on tarpeen käyttää 3d karttaa suurien korkeusvaihteluiden vuoksi ja onhan idea toki hieno ja ihan toimivakin kun alkukankeudesta pääsee eroon. Olen silti sitä mieltä, että tällaiseen ei-teknologiseen fantsumaailmaan kyseinen kartta on liian scifi. Kartan selaaminen irrottaa pelaajan pelistä sen sijaan, että sitoisi siihen. Itse ajattelen, että roolipelissä kartan olisi hyvä olla sellainen kuin se "oikeasti" olisi. eli tuskin 3d kartta ainakaan. Mass effect tyyliseen scifiin tämä idea kävisi paljon paremmin.

Palaan nyt pelin ääreen, palatkaahan tekin!

8 kommenttia:

maryihmemaassa kirjoitti...

Oih, en jaksa odottaa, että pääsen käsiksi Skyrimiin. Mutta äijä sanoo, että pitää pelata Oblivion valmiiksi ensin yhyy (toivottavasti se oli läppä...)

Kopio kirjoitti...

Oblivionia ei todelakaan ole pakko pelata ensin, juonet ei liity toisiinsa ollenkaan:) Tokihan oblivionin pelaa aika nopeasti läpi mutta ei missään nimessä ole pakko! Skyrim vaan kehiin rohkeesti!

Janina kirjoitti...

My thoughts exactly!! Lisäisin vielä miinukseks item ja equipment-valikon missä ei nää omaa hahmoa! Inhottavaa aina erikseen pistää valikko pois ja kattoo miltä hahmo näyttää missäki armorissa (koska edelleen se ulkonäkö!!!) XD

Kopio kirjoitti...

Totta, kyseinen puute vaikeuttaa ikävästi vaatteiden valintaa:D

Manaatt1 kirjoitti...

Kannattaa laittaa kamerakulma kolmanteen persoonaan ja kääntää osottaan hahmoa edestä , eli siis siten että naama näkyy niin siitä kun avaa valikon ja vaihtaa vaatteita niin näkee miltä mitkäkin vaatteet näyttää sulkematta valikkoa.

Kopio kirjoitti...

Manaatt1 kiitos neuvosta, olen itsekin ehtinyt huomata tämän mahdollisuuden, toivottavasti kommentistasi on hyötyä muillekin! :)

Thaumiel Nerub kirjoitti...

Kartassa minulle on ongelma, etten ikinä löydä nopeasti quest markkeria. Jotenkin se vain aina hukkuu kaikkien muiden merkkien sekaan.Hetken saa pyöritellä ja zoomailla silmillään, että sen löytää. Tai sitten spot-heittoni on todella surkea.

Kopio kirjoitti...

Kartta on kyllä melko sekainen kokonaisuus, varsinkin sitten kun on pelitunteja takana useampia. Tai sitten minunkin spotti feilaa jatkuvasti:D