keskiviikko 25. tammikuuta 2012

Heimot

Nyt on taas roolipeliasiaa old school-style.
Ostimme mieheni kanssa vähän aikaa sitten Heimot-kirjan, vaikka olin pitkään skeptinen tuon hankinnan suhteen. Heimot on suomalainen tuotos ja se olikin suurin syy siihen, että arvelin sen olevan korkeintaan siedettävä. Olin väärässä, sillä kirja on todella hyvä! Way to go suomi! Heimot on siis sci-fi rope-kirja ja sen maailma on suunniteltu hienosti kopioimatta ainakaan liiaksi mitään valmista settiä.
Pelisysteemi on toimiva ja noppasysteemi ainakin itselleni uudenlainen. Hahmon luominen on helppoa, hauskaa ja monipuolista, vaikka aikansa otti ainakin minulla tottua suomenkielisiin lyhenteisiin ja sananmuotoihin, englanniksi kun nuo muut kirjat aina on luettu.


Kirjan ideana on, että maapallolla ei ole enää ihmiselämää ja ihmiskunta on hajaantunut ympäri universumia, eri heimoina joilla on kehittynyt omanlaisensa kulttuuriset piirteet. Löytyy äärimmäisen tieteellisiä ja kehittyneitä kansoja, vaellusvietin varassa eläviä heimoja ja jopa villi-ihmisiä. Ihmisiä on myös muutamaa eri "rotua" jotka ovat kehittyneet kunkin asutetun planeetan vetovoiman ansiosta. "Tavallisten" ihmisten lisäksi löytyy haltiamaisen pitkiä ja siroja ihmisiä ja vastapainona kääpiömäisellä ruumiinrakenteella varustettuja lyhyempiä ihmisiä. Pelaajien hahmot ovat tyypillisessä tapauksessa klaanittomia, lainsuojattomia ihmisiä joiden erityistaidot voivat pelastaa universumin, tai mitä peluuttaja ikinä keksiikään.
Heimot kirjasta lisää löydät täältä




Suosittelen kyseistä opusta todella paljon varsinkin raadollisemman scifin ystäville ja heille, joilla on vaikeuksia selvitä englanninkielisten kirjojen kanssa.

Ei muuta kun noppaa heittämään!

4 kommenttia:

kka0s kirjoitti...

Heimot kyllä kopioi aika häpeilemättä montaakin eri sci-fi-sarjaa (esim. Hyperion, Dyyni) mutta se on mielestäni yksi pelin vahvuuksista, joka helpottaa sekä pelin maailman sisäistämistä. Sääntösysteemistä olen kyllä eri mieltä, se oli mielestäni sekava ja turhankin monimutkainen, vaikka joitain hyviä ideoita olikin.

Meillä oli vanhan peliporukan kanssa tarkoitus aloittaa Heimot-kampanja, mitä tosin ei ikinä päästy pelaamaan. Tarkoitus oli pelata Firefly-sarjan tyylisesti vanhalla avaruusaluksella matkaa tekeviä ja keikkaa heittäviä salakuljettajia, kampanjaa varten tein kyllä vähän liiankin mahtipontisen juonikuvion taustalle, jonka aion kyllä vielä joskus hyötykäyttää..

Olen koonnut wikiini Heimot-foorumilla aikoinaan kysyttyjä ja esitettyjä sääntö- ja taustatarkennuksia, sekä omia tuotoksia. Noita saa vapaasti käyttää tai olla käyttämättä.

Kopio kirjoitti...

Kiitoksia kommentoinnista!
Tokihan on pakkokin jonkin verran yhdistää muiden ideoita, scifi kun on muita genrejä enemmän mielikuvituksen varassa (mielestäni) Yhdistely onkin siis selvästi tehty taidolla, kun ei voi (ainakaan minä) suoraan yhdistää tiettyyn peliin tai sarjaan. Itselläni toki vertailu kohteena ovatkin lähinnä battlestar galactica, star wars, stargate ja mass effect.

Kullekin nähtävästi sopii erilainen sääntösysteemi, minulle tuo vaikutti selkeältä, vaikka paikoin ehkä suomen kielenkin takia oli hetki mietittävä, että mitäs nyt pitää tehdä.
Mahtipontiset juonet kuulostavat aina hienolta! Toivottavasti saat käytettyä sen johonkin peliin tai jos et, voithan kirjoittaa lisä täytteillä vaikka kirjan ;)
Ja kiitoksia tuosta linkistä, itsekin olen mieheni kanssa pari tarkennusta tehnyt jottei systeemiä pääse huijaamaan.
Mutta aika hieno teoshan tämä on lähinnä yhden miehen tuotokseksi.

Thaumiel Nerub kirjoitti...

Heimoa väheksymättä kannattaa tsekata Fading Suns jos mahdollista. Se on meikäläiselle se scifi-peli, mitä tulee pelattua jos scifiin päin menee.

Kopio kirjoitti...

Kiitoksia vinkistä, täytyy tutustua. Heimot on tällä hetkellä vienyt sydämen!